miércoles, agosto 29, 2007

El sentiment solidari gràcies a Puerta


Avui al veure els Matins de TV3 m'ha sobtat una notícia, el Barça donarà un 10% de la recaptació del Torneig Joan Gamper a la investigació de les malalties cardíaques. Fins aquí la notícia seria una gran primicia, ja que seria un dels primers clubs a fer una gesta aixi. El problema és que no ho fa perquè si, sinó perquè ahir moria un jugador del Sevilla per una dolència cardiaca congènita que va provocar 5 aturades cardíaques a un noi que tot i ser molt jove, 22 anys, no va poder soportar-ho. Realment les revisions mèdiques que fan als jugadors quan surten per la tele, serveixen d'alguna cosa? És molt trista la mort d'aquest jove, futur pare. Des d'aquí el meu condol cap a la seva família, de la mateixa manera que expresso sempre que puc el còndol als familiars de molts joves que moren de manera anònima a la nostra ciutat.
Perquè fins que no mor algú públic no s'inverteixen diners en la investigació? És que els joves que han mort abans de mort sobtada, d'aneurismes, o de múltiples malalties cardíaques no s'ho mereixien?
El gest del Barça em sembla respectable, però perquè no fan això amb cada partit? Perquè els clubs campions de la Champions, de la Lliga, de la Supercopa,... no destinen un 10% dels beneficis dels premis a la investigació biomèdica. Sincerament, m'ha semblat una fantasmada aquesta acció social, tot i que he de reconéixer que el Barça amb la seva Fundació participa en molts programes i aporta molts diners en accions solidàries. Si tots els clubs féssin donacions del 10% de tots els partits (que tenint en compte les millonades que es gasten per passar un jugador d'un equip a un altre), probablement en Puerta s'hauria recuperat i moltes malalties només servirien per il·lustrar als estudiants de Medicina de com amb la col·laboració de tots, la ciència hauria pogut erradicar malalties incurables. A mi m'agradaria ser professor que expliqués això a aquests estudiants.

1 Comments:

Anonymous Anónimo said...

Hola! Primero de todo, déjame felicitarte por tu escrito. Me parece muy interesante lo que planteas en él.
Sin embargo, en primer lugar, tengo que decir que en mi opinión, más loable hubiera sido que el partido del Trofeo Joan Gamper no se disputara, siguiendo el ejemplo de otros clubes españoles y el de la misma UEFA. Para mí mejor luto es no disputar el partido que jugarlo, recaudar dinero y donarlo. Pero supongo que el dinero y el marketing mandan, y se jugará. Y queda muy bien decir que el 10% de la recaudación irá destinado a la investigación de enfermedades cardiacas, que menos, no?
Con todo ello, no quiero decir que no me parezca fantástico que se haga una donación pero mejor seria dar donaciones de cada partido y no tener que disputar este y darla.
Pero como tú muy bien apuntas, hasta que no pasa lo peor, nadie se moviliza.

Por otro lado, es evidente que todo lo relacionado con la investigación es muy bueno, positivo y absolutamente necesario, pero creo que no se tiene que olvidar que la medicina no es una ciencia exacta y que no hay enfermedades sino pacientes, y eso hace, en cierta manera, más compleja esta profesión. Y en el caso de la muerte súbita hay muchos enigmas por resolver.
Realmente, como haces para hacer un cribaje de las personas con mayor o menor riesgo de padecer muerte súbita? Planteado así parece algo casi inalcanzable. Hay muchas patologías implicadas y muchas de ellas asintomáticas.

No sé con exactitud las pruebas de las que consta una revisión médica deportiva, pero me las puedo imaginar y creo en su eficacia. Ahora bien, que con las que se hacen no sea suficiente, ese es otro tema. Lo que está claro, es que con este caso se ponen en tela de juicio este tipo de revisiones. Pero hay que decir que existen algunas patologías cardiacas hereditarias causantes de muerte súbita que son difíciles de detectar con los ecocardiogramas que se realizan en los reconocimientos. Y que si el ecocardiograma de un jugador sale normal, éste puede jugar al fútbol. Pero, como en este caso, puede haber una displasia en el ventrículo derecho y no haber sido detectada porque dicho ventrículo es más pequeño que el izquierdo y sus alteraciones pasan más desapercibidas.

Queda un largo camino por recorrer.

Un abrazo!

5:45 p. m.  

Publicar un comentario

<< Home